ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

13.04.2016

Newsletter

Τα υπέρ και κατά των οικογενειακών επιχειρήσεων

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των οικογενειακών επιχειρήσεων ήταν το αντικείμενο συνεδρίου, που πραγματοποιήθηκε χτες στην Αθήνα. Σύμφωνα με μελέτες και έρευνες που παρουσιάστηκαν σε αυτό, οι επιχειρήσεις με έντονο το στοιχείο της οικογενειακής συνέχειας και διοίκησης, αντέχουν περισσότερο στην κρίση, ενώ μόλις το 4% φτάνει σε διαδοχή τετάρτης γενιάς. Το 9% απαντά ότι είναι διατεθειμένο να πουλήσει εάν βρει καλές προσφορές, ενώ οι επιστήμονες συνιστούν καλή προετοιμασία 

Με παρόντα ηγετικά στελέχη στη δεύτερη, τρίτη, ακόμη και στην τέταρτη γενιά ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων, το forum της KPMG έδωσε την ευκαιρία να αναδετχθεί ο σημαντικός ρόλος αυτής της μερίδας της αγοράς στην πορεία ανάκαμψης της οικονομίας. Εξάλλου, αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της παγκόσμιας οικονομίας, ήτοι τα 2/3 της αγοράς, όπως τόνισε ο Βαγγέλης Αποστολάκης, αντιπρόεδρος & επικεφαλής Συμβουλευτικού κλάδου, KPMG, ενώ επηρεάζουν τις εξελίξεις σε όλο τον κόσμο, όπως εξήγησε ο Γεώργιος Μπάκος, διευθυντής Υπηρεσιών Εκπαίδευσης και Συνεδρίων και διευθυντής Τμήμα Συμβουλευτικών Υπηρεσιών Ανθρώπινου Δυναμικού της KPMG

Στην ελληνική αγορά εστίασε ο Θεόδωρος Φέσσας, πρόεδρος του ΣΕΒ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών). Ο ίδιος δεν είχε την τύχη να κατάγεται από επιχειρηματίες, αλλα στα 35 χρόνια της ενασχόλησής του με το επιχειρείν, από το ‘81 που δήμιου ργησε την Quest, θυμάται πάντα τα λόγια της μητέρας του: «Παιδί μου στη δουλειά πρέπει να πηγαίνεις πρώτος και να φεύγεις τελευταίος» και «Του δουλευτή σου δίνε του και ψυχικό μην κάνεις»..

Ο κ. Φέσσας μίλησε με συγκίνηση για την επιχειρηματική του διαδρομή, καθώς στο ακροατήριο πέρα από στελέχη οικογενειακών επιχειρήσεων και ξένων εμπειρογνωμόνων παρόντα ήταν και μέλη της οικογένειάς του. Αναφέρθπκε επίσης στη σημασία της Εταιρικής Διακυβέρνησης στο πλαίσιο και της συνεργασίας του ΣΕΒ με την Ελληνικά Χρηματιστήρια που έχει θέσει τον σχετικό κανονισμό καλών πρακτικών για μη εισηγμένες εταιρείες σε διαβοήλευση από τις 23/2..
Της Σοφίας Εμμανουήλ semm@naftemporiki.gr Οι οικογενειακές επιχειρήσεις ανιαποκρίνονιαι καλύτερα στην κρίση, αλλά δεδομένου ότι μόλις 3% περνά στην 4η γενιά και 9 % των ιδιοκτητών τους δηλώνει έτοιμο να «πουλήσει», η βιωσιμότητάτους απαιτεί εταιρική διακυβέρνηση, έγκαιρη προετοιμασία της διαδοχής, καινοτομία, εξωστρέφεια, κοινωνική υπευθυνότητα, και ειδικότερα στην Ελλάδα ευνοϊκότερη φορολογία, όπως ανέδειξε το 2ο Family Business Forum της KPMG που έλαβε χώρα χθες, στο Divani Caravel, με κύριο χορηγό ιη «Ναυτεμπορική»
Ειδικότερα, η φορολογική έρευνα Global Tax Monitor της KPMG ανέδειξε χώρες στη γειτονιά μας με ανχαγωνισηκά φορολογικά κόστη στις μεταβιβάσεις οικογενειακών επιχειρήσεων (λόγω θανάτου ή δωρεάς). 0 Christophe Bernard, global head, KPMG Family Business Services μέσα από μια φορολογική επισκόπηση (σε χώρες Ασίας, Αμερικής, Ευρώπης) κατέδειξε τι θα πρέπει να πληρώσει κάποιος για να μεταβιβάσει ηιν επιχείρησή του αξίας 10 εκατ. ευρώ, λόγω θανάτου ή δωρεάς. Στην Ελλάδα δεν προβλέπονται απαλλαγές φόρου για τις δυο αυτές περιπτώσεις, αν και σε αρκετές από τις 42 χώρες της μελέτης προβλέπεται αφορολόγητο όριο και φορολογικές ελαφρύνσεις ανάλογα με τον βαθμό συγγένειας των δύο εμπλεκόμενων μερών
Οπως εξήγησε: «...υπάρχουν περιπτώσεις χωρών όπου μπορείτε να μειώσετε το ύψος των φόρων από 0 ως 4,7 εκατ. ευρώ, π.χ. στις ΗΙΊΑ είναι 4,7 εκατ. ευρώ , στην Ιταλία είναι 2 50 χιλ. ευρώ, στην Πορτογαλία 1 εκατ. ευρώ, στη Γαλλία 4,2 εκατ. ευρώ κ.ο.κ. Στην Ελλάδα είναι 956.500 ευρώ, το οποίο δεν είναι κακό, αλλά υπάρχουν και 14 χώρες στον χάρτη που δεν επιβάλλουν φορολογία, όπως ίο Λουξεμβούργο, γεγονός που δικαιολογεί πώς ορισμένες εταιρείες φεύγουν από τη Γαλλία μεταφέροντας την έδρα τους στο Λουξεμβούργο...». Το ίδιο βέβαια ισχύει και για την Ελλάδα, καθώς υπάρχουν γειτονικές χώρες με μηδενικούς φόρους στα παραπάνω σενάρια
«Οι οικογενειακές επιχειρήσεις από κάποιους θεωρούνται ξεπερασμένες, φθίνουσες, μη καινοτόμες, αλλά αυτά δεν ισχύουν
Οσο περισσότερο μελετάτε τις οικογενειακές επιχειρήσεις τόσο περισσότερο τις θαυμάζετε» τόνισε ο κ. Bernard
Ενα από τα σημανπκότερα ευρήματα πανευ ρωπαΐκής μελέτης της KPMG για τις οικογενειακές επιχειρήσεις είναι η πρόκληση της εξωστρέφειας (74% δήλωσαν όη έχουν δραστηριότητα στο εξωτερικό) και της χρηματοδότησης
Στο μεταξύ το 37% των ερωτηθέντων ανέφερε τον ανταγωνισμό ως το μεγαλύτερο πρόβλημα, το 33% επεσήμανε τη δυσκολία να βρεις ταλέντα, ενώ 32% είπε ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η μείωση της κερδοφορίας
Σημειώνεται επίσης ότι το 9% των οικογενειακών επιχειρήσεων στην Ευ ρώπη δηλώνουν έτοιμες να πουλήσουν μέσα στον επόμενο χρόνο, διότι δεν υπάρχουν παιδιά για να τους διαδεχθούν στην ηγεσία ή αυτά δεν θέλουν να αναλάβουν
Κλειδί η διαδοχή Εμφαση στο θέμα της διαδοχής έδωσε ο Alexis du Roy, CEO του Family Business Network International (FBN), το οποίο αριθμεί 9.100 μέλη από περισσότερες των 3.000 οικογενειακών επιχειρήσεων σε 58 χώρες
Αυτοαποκαλείται «σώγαμπρος» λόγω της εμπειρίας του στην οικογενειακή επιχείρηση της συζύγου του (ναυτιλιακή εταιρεία με έδρα στην Ελβετία) και μεταξύ άλλων παρουσίασε στοιχεία μελέτης του πανεπιστημίου St Gallen, όπου μόλις 3,5% των σπουδαστών λένε ότι θέλουν να αναλάβουν την οικογενειακή επιχείρηση, αν και το ποσοστό όσων θα μπορούσαν να το κάνουν είναι 19,8%
Επίσης, το ποσοστό των σπουδαστών που δηλώνουν ότι θα ήθελαν να αναλάβουν την επιχείρηση μειώνεται στην πορεία του χρόνου (30% μειώθηκε από το 2011)
Η Ράνια Λαμπακή, καθηγήτρια Οικονομικών και Οικογενειακών Επιχειρήσεων του EDHEC Business School, μέλος του FBN-I NxG Committee, ανέδειξε τη συναισθηματική διάσταση, ενώ ο Κώστας Κανάρογλου, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Cana Laboratories, αναφέρθηκε στην κρίσιμη υπέρβαση των κινδύνων όταν αναλαμβάνει πια η τρίτη γενιά
Τα θέματα αυτά συζητήθηκαν διεξοδικό σε πάνελ επιφανών επιχειρηματιών και ιδιοκτητών μεγάλων ελληνικών οικογενειακών επιχειρήσεων, 
 

Ημερολόγιο εκδηλώσεων

Ιούνιος
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
     

NEWSLETTER